Facebook zahájil velkou čistku, maže falešné profily

Tereza Holanová Tereza Holanová
2. 10. 2012 13:01
Z fanklubů firem nebo umělců se během několika hodin ztratily desetitisíce "lajků"
Foto: Reuters

San Francisco - Provozovatel největší sociální sítě světa se pustil do promazávání falešných účtů. Inzerentům, ale také třeba umělcům tak z jejich fanklubů na Facebooku mizí desetitisíce "lajků", informoval list The Verge.

Kdo měl nejvíce falešných příznivců

Podle listu Business Insider zaznamenal během prvního dne největší odliv výrobce čokoládových tyčinek Kit Kat, které ubylo přes 3 miliony fanoušků. Facebook se nebál tnout ani "do vlastních řad" - z vlastní fanouškovské stránky odstranil takřka 125 tisíc "lajků".

Red Bull ztratil přes 117 tisíc příznivců, Coca-Cola více než 96 tisíc. V "top dvacítce" stránek, kde se čistka projevila nejvíce, nechybí ani Twitter (přes 51 tisíc smazaných fanoušků), Disney, McDonald´s nebo oděvní síť Zara.

Pokles počtu příznivců pocítila také společnost Zynga a její hra Texas HoldEm Poker. Ušetřené nezůstaly ani celebrity. Stránka zpěvačky Rihanny má o 28,3 tisíce "líbí se mi" méně, její kolegyni Lady Gaga ubylo přes 34 tisíc fanoušků. Vyplývá to ze statistik serveru Page Data.

Zmizí i zvířata?

Že zhruba 83 milionů účtů na sociální síti patří domácím mazlíčkům či neexistujícím lidem, případně se jedná o další profily již registrovaných uživatelů, vyšlo najevo na začátku srpna. Z výzkumu BBC přitom vyplynulo, že nejvíce jich pochází z Turecka a Indonésie.

Proti falešným profilům se ozývají především inzerenti, kteří musí za své fanoušky platit - a to i v případě, že jsou pouze virtuální. Zájem podnikatelů je přitom pro Facebook klíčový. Z reklamy na internetu této americké společnosti totiž plyne přes 80 procent všech příjmů.

Že se pustí do boje s falešnými fandy, oznámili zástupci Facebooku již v září. Tehdy avizovali, že jednotlivé stránky přijdou kvůli "čistce" přibližně o procento příznivců. "Líbí se mi, které nepochází od někoho, kdo se o danou věc skutečně zajímá, nemá cenu pro nikoho," objevilo se před měsícem na firemním blogu Facebooku.

Čtěte také: Facebook zruší rozpoznávání obličejů. Jen v Evropě

 

Právě se děje

Další zprávy