Boss Universalu: MusicJet by nevznikl, nebýt Spotify

Jan Kovalík
6. 10. 2011 8:32
Spotify přišlo s modelem, kterému investoři věří a chtějí do něj dát peníze, vysvětluje v rozhovoru pro Dataramu vicepresident Universal Music pro digitální rozvojové trhy Richard Abdalian.
Foto: Universal Music

Slavnostního uvedení projektu MusicJet, české verze světově rozšířeného systému Spotify, se komě zástupců českých vydavatelství zúčastnil i viceprezident Universal Music pro digitální rozvojové trhy Richard Abdalian. Zajímalo nás, proč na tuto službu museli Češi tak dlouho čekat a proč je "hudba na dosah ruky" zapovězena uživatelům počítačů Mac.

Datarama: Proč zavedení legálního poslechu a stahování digitální hudby v Česku tak dlouho trvalo?

Richard Abdalian: To je velmi jednoduché. Situace v tomto regionu byla taková, že investoři nevěřili v potenciál digitální hudby. A hudba nebyla lákavá ani pro mobilní operátory, kteří se zaměřovali na prodej minut, zpráva a dat.

Co se tedy změnilo?

Na světě se objevil úspěšný příklad služby Spotify. Projekt postavený výhradně na hudbě, který lidé okamžitě začali používat. Od začátku ho měli rádi.

Protože byl zdarma, což už dnes neplatí.

Ano. Ale my také nabízíme poslouchání zdarma. A hodnota Spotify je dnes miliardová, investoři projektu věří.

Co všechno jste se na příkladu Spotify naučili?

Nechali jsme si zpracovat studie českého trhu ohledně toho, jak lidé budou na podobnou službu reagovat a kolik budou ochotni zaplatit. Výsledek dnes představujeme.

Spuštění podobné služby tedy závisí na nalezení soukromého investora, který je ochoten projekt zafinancovat?

Ano. V současné době máme na tento systém pozitivní ohlas a dostáváme nabídky podobného typu z USA i Evropy. Například ze strany operátorů, stejně jako je tomu na Slovensku s operátorerm Orange, ale i ve Francii a dalších zemích.

Místní zástupci labelů jako Universal už deset let tvrdí, že službu jako je MusicJet nemohli spustit dříve, protože jim to centrála - tedy vy - na tak malém trhu neumožnila. Opravdu byl hlavním důvodem chybějící investor?

Bylo to trochu obojí. Podobné systémy se vždy nejprve zavádějí v USA a západní Evropě. Z těchto trhů čerpáme informace a pak se snažíme jít dál. Testovali jsme i český trh a jeho výsledky tenkrát nebyly natolik zajímavé, aby jej velké labely považovaly za prioritní.

Zeptám se znovu: co se tedy na dnešním českém trhu změnilo?

Zaprvé Spotify ukázala vhodný model a do projektu se podařilo zapojit všechny lokální velké hráče.

Spotify vykazuje velký nárůst počtu uživatelů, jste si ale jistý, že má také úspěšný ekonomický model?

Vycházím ze znalosti internetového byznysu. Hodnota té společnosti je veliká. Pokud po dvou letech dosáhne taková firma miliardové hodnoty, je to už úspěch. Samozřejmě nemohu dopředu říct, jestli náš projekt bude úspěšný. Ale vidíme, že modelu Spotify investoři věří a investují do něj.

Říkáte, že MusicJet uživatelům nabízí hlavně komfort. Ale mně, jako majiteli Macu a iPhonu, je váš systém k ničemu. To není příliš komfortní.

Aplikace pro iPhone bude spuštěna do konce října. Je to otázka vývoje. Chtěli jsme nejprve aby systém už běžel a začali jsme majoritní platformou Windows. Jsem přesvědčen, že do budoucna nabídneme MusicJet i uživatelům počítačů Apple.

 

Právě se děje

Další zprávy