S Googlem v kruhu

Lukáš Faltýnek
23. 7. 2011 13:20
Do sítě Google+ se přihlásilo již 20 milionů lidí, jestli kvůli tomu opustí Facebook není jisté
Foto: ČTK

Tipy a zkratky pro Google+

Google+ si přirozeně skvěle rozumí s firemním prohlížečem Chrome, který pro využití sociální sítě nabízí několik rozšíření. Praktický je například Surplus, který uživatele upozorňuje na aktivitu v jeho kruzích.

V příspěvcích má uživatel možnosti používat jednoduché formátování. Znak "*" otevírající a uzavírající text určuje tučné písmo. Znak "_" kurzívu a znak "-" přeškrtnuté písmo.

Ani na vyznavače klávesových zkratek Google nezapomněl. Klávesa "j" posun po streamu dolů. Klávesa "k" posun po streamu nahoru. Klávesa "q" umožní přechod do chatovacího okna.

K pohodlnému exportu galerií z Facebooku na Google+ je možno využít služby Pick&Zip (picknzip.com). Pomocí ní si uživatel alba z Facebooku stáhne na disk. Z disku je pak vyexportuje do Google+.

Zmínit uživatele v příspěvku, tak jak je to běžně na twitteru, lze v Google+ znakem "@" nebo "+" uvedeným před jméno.

Síť Google+, další z odpovědí Googlu na fenomén Facebook, získala za necelé tři týdny od spuštění k dvaceti miliónům uživatelů celosvětově a více jak čtyřicet tisíc v Česku.

V porovnání se 750 miliony „přátel" Facebooku jsou to zatím zanedbatelná čísla, i když se tuto sumu Googlu podařilo získat v rekordně krátkém čase. Je to dáno enormní uživatelskou základnou, která čítá víc jak jednu miliardu unikátních uživatelů, kteří se za jediný měsíc připojí k serverům Google. Také díky širokému portfoliu Google služeb má „Plusko" velmi dobře našlápnuto k úspěchu.

Možná ale trochu jinému než klasická sociální síť. Na rozdíl od primární úlohy sociální sítě, může do budoucna zastat spíše roli integrátora současných, většinou samostatně stojících služeb, které většina lidí on-line používá.

Pozvánka pro každého

Google+ je stále jen pro zvané, ale počet pozvánek není limitován, takže již dnes určitě znáte někoho, kdo je „uvnitř". (Jestli ne, řekněte si o pozvánku na Facebooku Dataramy)

Marketingová úloha pozvánek se Googlu bohatě vyplatila, když službě dodala jistý nádech exkluzivity. Zejména ihned po spuštění, kdy byl počet pozvánek omezen a na přechodnou dobu (prý kvůli enormnímu zájmu) úplně pozastaven.

Soukromí v kruhu

Stejně tak jako není možné říci v reálném životě každému vše, není toto možné ani v životě virtuálním, internetovém. Různé věci je vhodné sdílet s různými lidmi. Na Facebooku toto tak docela možné není. Proto tolik příběhů o tom, jak Facebook zadělal uživatelům na problémy. Google+ se proto vydal opačnou cestou, tedy určováním toho, komu své sdělení hodláte adresovat, případně skupinám uživatelů, pro které Google používá název Kruhy.

Co v Google+ kruh, to z pohledu uživatele jiná sociální skupina. V praxi kruhy mohou být "úzká rodina", "širší rodina", "přátelé", "známí", "spolužáci základka", "spolužáci střední", "spolužáci vysoká", "spolupracovníci". Každá jedna osoba pak může být zařazena do více kruhů. Manželka například do třech kruhů "úzká rodina" a "přátelé" a "známí". Podle toho, jak se s chotí kamarádíte.

Stream

Hlavní stránka Google+ se jmenuje Stream a je určena pro vzájemnou komunikaci, psaní a čtení příspěvků s libovolným obsahem. Textem, obrázky, videem, odkazy, nebo značkami polohy. U Facebooku tuto funkci zastává hlavní stránka.

Uživateli stream poskytuje možnost psaní a čtení příspěvků. Díky kruhům lze příspěvky cílit na konkrétní skupiny příjemců. Stejně tak si dle kruhů filtrovat příchozí příspěvky. Toto podrobné adresování odchozích příspěvků a filtrování příchozích příspěvků Facebooku chybí. Jak se zdá, právě s tímto slaví Google+ proti Facebooku svůj největší úspěch.

Příjemce zprávy je krom kruhů možno specifikovat i jejich emailovými adresami. Mimo zacílení příspěvku lze vybrat mezi třemi úrovněmi viditelnosti. V úrovní "Vaše kruhy" příspěvek uvidí pouze lidé zahrnuti v cílových kruzích pisatele. V úrovni "Rozšířené kruhy" příspěvek uvidí lidé zahrnutí v cílových kruzích a dále všichni zahrnuti v jejich kruzích. V úrovni "Veřejné" pak příspěvek uvidí všichni kdo používají Google+.

Rozplést ty kruhy

Příchozí příspěvky je možno dle skupin filtrovat. K tomu slouží jednoduchý výběrový filtr kruhu umístěný na pravé straně od Streamu. Tlačí-li uživatele čas a chce si rychle přečíst příspěvky třeba jen od rodiny a přátel zvolí si ve filtru nejdříve kruh "Rodina", potom "Přátele". Řazení příspěvku, ten který bude první, druhý, třetí atd. se děje na základě aktivity u příspěvku. Do aktivit jsou zahrnuty i komentáře. Starší příspěvek s novým komentářem se v přehledu objeví jako první.

Zdá-li se uživateli příspěvek kvalitní, má možnost označit ho pomocí "+1". Ekvivalent tlačítka "Líbí" z Facebooku. Na rozdíl od Facebooku nebylo tlačítko "+1" navrženo pouze pro potřeby Google+. Původně  tlačítko "+1" sloužilo pro veřejně hodnocení webových stránek. S příchodem Google+ byla jeho funkce rozšířena i na hodnocení jednotlivých příspěvků. Vlastní příspěvky a komentáře může uživatel kdykoliv upravit, nebo smazat. Změna se projeví ihned.

Picasaweb bez limitu

Fotografie jsou nezbytnou součástí sociálních sítí a Google o ně má zájem.Do Google+ integroval svou stávající službou Picasaweb. Kdo v minulosti službu Picasaweb používal a zřídil si účet na Google+, všechna jeho stávající alba na Picasawebu se do Google+ přenesla. Neznamená to ovšem, že se stanou veřejně přístupné, úroveň nasdílení musí určit uživatel.

Velmi příjemnou zprávou pro uživatele Picasawebu je zrušení dosavadního 1 GB limitu určeného pro upload fotek pro neplatící uživatele. Po vyčerpání 1 GB limitu mohou uživatelé Google+ nahrát neomezené množství fotografií v maximálním rozlišení 2048 x 2048 bodů. Do webových alb lze nově nahrát i videa v maximální délce 15 minut.

Fotografie v albech je možné upravovat, štítkovat, komentovat a sdílet. Stejně jak je tomu na Facebooku, mohou i v Google+ uživatelé označit osoby na fotografiích. Podpora automatického rozpoznání obličejů je též k dispozici.

V oblasti profilu se žádná revoluce proti zaběhlým sociálním službám nekoná. Uživateli je dána možnost zadat o sobě základní informace a ty s ostatními uživateli sdílet. Profil uživatele je integrován se stávající službou Google Profiles.

Google+ v mobilu

Pro majitele chytrých telefonů s Androidem byla v okamžik spuštění připravena mobilní aplikace Google+. Applisté si museli pár týdnů počkat. Zbytek mobilních uživatelů Google+ je odkázán na internetový browser.

Mobilní aplikace Google+ až na video chat plně nahradí přístup z webu. Nad toto umožňuje nastavit si upozornění na příchozí aktivity. Dále pak nastavení automatického uploadu fotografií pořízených telefonem. Verze mobilního Google+ pro iPhone toto neumožňuje. Nahrané fotografie se na Google+ ukládají do privátní složky. Uložené fotografie jsou snadno přístupné ke sdílení.

Služba Huddle je zatím dostupná pouze z mobilního telefonu. Slouží ke skupinovému chatu. Huddle jde zcela mimo zavedený Google talk.

Nevýhodou Android i iPhone aplikace je chybějící funkce znovu sdílet příspěvky ostatních uživatelů. Jak mobilní aplikace, tak celý systém Google+ zatím funguje v jakémsi veřejném testovacím módu, což je pro Google typické. S úpravami a doplňky se tedy počítá na obou platformách.

Sociální sdíleči a zkušení debatéři to budou možná považovat za zbytčenost, naopak sociální začátečníci u Google+ ocení funkci prohlédnout si svůj profil z pohledu kteréhokoliv uživatele, zařazeného v kruzích. V kombinaci s možností cokoliv publikovaného smazat, se tak život v sociálních kruzích Google stává o něco snesitelnější.

 

Právě se děje

Další zprávy